2012. augusztus 14., kedd

Értékeljünk tábort



Ez itt az új blogom, nyilvános meg minden, elsősorban azért nyitottam, mert a másik olvasottsága 0 alá csökkent, (tehát már én sem olvasom), ellenben nem szeretném azt nyilvánossá tenni, mert nem úgy írtam.
Tehát értékeljünk tábort.

Egyszer volt, hol nem volt egy Alyr, aki hosszas vívódás után elment a 2004-es velemi MTT táborba (a 2003-masba nem mertem elmenni, mert egész addigi életemben ahány táborban ill. táborszerű dologban voltam, mindenhonnan negatív élményekkel (esetleg bosszútervekkel) tértem haza. Féltem, hogy az MTT tábor ugyanilyen)
Akkora sokkot kaptam pozitív értelemben, hogy 2006-ban már én írtam a keretjátékot (legalábbis az alaptörténetet) 2007-ben teljesen tábort is szerveztem (elsősorban a keretjátékos részét), 2009-ben meg keretjáték főszervező voltam jól. (egyéb években mind rendvez előfordultam időnként).
Mint a fentiekből is kiderülhet kezdettől fogva a fantázia rész fogott meg, kreatívkodni bárhol tudok (az íráshoz toll kell és papír, a társaság jelenléte meg sokszor inkább gátol), a közösség meg csak mérsékelten érdekel. Ez a keretjáték-fanatizmus lehet, hogy betegség, de ez van.
Előrebocsájtva
– nem állítom, hogy valaha is egyéni munkaként tökéletes keretjátékot hoztam létre, a keretjáték közös munka, közös gyerek
- Nem állítom, hogy elsőre mindenkinek menjen jobban mint az eddigi táborok együttvéve. Szervezőként (és SMT-ként is) minden táborból tanulok valamit szervezés tekintetében, ezek a tapasztalatok gyakran felülbírálják az addigi elméleteimet
- Deviszont ámde mégis ellenben és ennek ellenére – illik tanulni az előző évekből. A táborokat 70%-ban ugyanazok az emberek alkotják és teljesen egyik sem változik meg egy év alatt (több év alatt viszont igen, vannak ötletek amik egyszer nem jöttek be, később viszont igen, és olyanok is, amik egyszer hatalmas sikernek bizonyultak, de később erejüket vesztették. Az idő halad, nem lehet mindig ugyanazt a tábort megcsinálni)

Miután ennyit írtam a semmiről, kezdjünk bele.
Amikor az idei táborról először hallottam ilyen-olyan infókat, nem tetszett, amit hallottam. A bevált rendszer teljes felborítása, némelykor a szervezők személye nem tetszett, nem bíztam benne, hogy épkézláb tábort össze tudnak rakni. Ezért írtam egypár levelet és elkezdtem volna szervezni egy tábort, de ebből nem lett semmi (így utólag egyáltalán nem is baj). Itt jegyezném meg, hogy a tábor messze sokkal jobb lett annál, mint amitől féltem.
Végül a félelmeim kezdtek csökkenni, láttam, hogy megy a munka, senki nem veszi félvállról, a szervezők lojálisak a főszervezőhöz és tényleg nem mondanak semmit (ezt a fajta bizalmat Ankalimonnál már nem lehetett tapasztalni).
Ami megőrizte a negativitását az a tábor ára. Az előző években az egyik fő cél a tábor díjának lehető legolcsóbban tartása, akár a kényelem rovására is, ez idén nem volt annyira jellemző. A tábor díja egyre nőtt, (értem ezalatt azt, hogy decemberben úgy jöttek ki az előzetes árak, hogy benne van az utazási költség és most plusz hozzáadódott, nem is beszélve a „vegyél ezt-meg-azt a csapatodhoz” dolgokról).
Az árhoz hozzáadódott az, hogy 2008 után most először újra 9 napos lett a tábor (és ezzel együtt drágább). Nem tudom, hogy most a programok vagy más miatt, de rettentően rövidnek éreztem.

Kezdjük a helyszínnel:
A Nagyvisnyói tábor a képek alapján nagyon jónak tűnt, voltak építmények, faházak, fák, hegyek, patak meg állatok is.
Az első negatívum az volt, hogy a Szeder nem jöhet, hiányzott is, bár tény, hogy időnként útban van.
A helyszínen minden megvolt amit a fotókon láttunk, plusz még egy csomó eszköz ami a tulajokhoz és a személyzethez tartozott. A zuhanyzó semmilyen körülmények között nem tudott Középföldéhez tartozni.
A házak jók voltak, még így, ivóvíz nélkül is, (bár ivóvizes csapok lehettek volna sűrűbben is) az ebédlőben elfértünk (!! ez korábban gond volt ám, ha emlékeztek, eredetileg ennek a feloldására és a konyhán való segítésre találták ki a csapatok pohárnokságát), melegvíz is volt (ahányszor mentem, akármikor, nekem mindig volt) és nem ráztak a bojlerek, pedig ettől féltem (engem ez valahogy mindig megtalál, Kácsárdon is, Szanticskán is rázott, biztos extra áramérzékelőim vannak).
A zuhanyzóval az egyetlen negatívum az eltűnt tusfürdők esete. Ha egy éjszakára otthagytad a tusfürdődet a zuhanyzóban, az bizony eltűnt. Nem csak egy és nem csak egyszer. Nem akarok senkit vádolni, de az MTT-ben nincsen lopás (és ha volna, akkor pont a tusfürdőt? Nanemár).
A táborhely elég nagy és jól berendezett volt ahhoz, hogy minden csapat jó helyet találjon magának, ami a házaktól sincs tízperces gyaloglásra mégis elég nagy.
A környezet nagyon jó volt, az ember kilépett a kapun és máris ott volt a Vadon, aminek a hiánya Szanticskán és Kácsárdon azért eléggé zavaró volt.
Az állatok szelídek és aranyosak voltak, ami szintén jó.
De.
A kaja az extra felár ellenére sem ütötte meg a közepes mértéket. Elfogadható volt, de olyan hibákat követtek el a konyhások, amiket nem tudok mire vélni. Főtlen krumpli? Elszámolt tésztaadag? Ha kezdők lettek volna és az első napokban történik ez, akkor oké, de sem egyik sem másik nem igaz. És ha már kiírják a menüt, ne térjenek el tőle. Amúgy nem volt rossz, volt, ami kifejezetten ízlett, volt amitől rosszul lettem, de ez asszem egyéni szocproblem. Volt azonban egy olyan gyanúm, hogy a kaját fokozatosan egyre kevesebb pénzből akarták megoldani, ezért lett kevesebb a kaja és ezért tűnt el a repeta intézménye kb. az ötödik naptól. (az oké, hogy pl. a cordon bleut ki kell számolni per fő, nade olyan hogy tésztából, tarhonyából vagy krumpliból nem marad, az azért gáz…)
A személyzet/tulajdonosok kissé nagyobb számban voltak jelen, mint illett volna. A kocsikkal beálló haverok, a folyamatosan kergetőző gyerekek nem csak a hangulatot rombolták (mondjuk azt nagyon, utolsó este majdnem erőszakhoz folyamodtam az Achma meséje alatt jól hallható „Laura a kurva anyád” mondatot kiabáló kislány ellen), hanem a közbiztonságot is. Megszoktam, hogy egy táborban mindenemet széthagyhatom, legrosszabb esetben elázik vagy bekerül a raktárba. Most ez az érzés eltűnt. (pedig értékek nem sérültek, csak az érzés, ugye…)

A program
A csapatok összevonása a rendekkel mint ötlet először azt hiszem Manó szájából hangzott el 2010-ben. A rendeket először csíra változatban 2004-ben alkották meg, aztán 2007-től (Kácsárd I) lettek a táborok állandó résztvevői a fontosságban erejüket sokáig megtartó csapatok mellett. A kettősség, a dupla terhelés, a mindenhol maximumra törekvés (főleg azóta, hogy a rendeket mondjuk úgy profik vezetik) kezdettől fogva problémát jelentett, és nem azért, mert a táborozók nem akarták a maximumot, hanem éppen azért, mert akarták. Itt is előadás, ott is előadás, bemutató, mestervizsga, miegyéb. Ez így azért elég sok, a rendszeren tényleg változtatni kellett, de akkor előjön a negatívum is, miszerint az alternatív közösség menekülőpálya lehet, ha nem jön be a másik, illetve eltérő kihívások és eltérő kreativitás kibontakoztatására lehet megfelelő tér.
Az a véleményem, hogy nem lett kiaknázva az új rendszerben rejlő erő. Sokkal több idő lett ugyan a rendekre, de úgy éreztem, hogy sokkal lájtosabban töltjük az időt, mint lehetne. Ráadásul ott van a csapatdarab is, amiről azt mondták, hogy nem lesz olyan (a csapatdarab fura dolog, ha van, mindenkinek elege van belőle, mindenki azt mondja, hogy kifáradt a műfaj, ha nincs, mindenkinek hiányzik) aztán mégis hirtelen lett. egészen őszintén a hátam közepére kívántam ezt az idei csapatdarabot, főleg azután, hogy a „leülök ötletelni”-ből nagyon gyorsan „én írom a darabot” lett. Szeretek írni, de van, hogy nincs kedvem. Most nem volt. (főleg úgy, hogy mindenki tőlem várja a csodás ötleteket… Csapatban írni jó az ilyet, nem egyedül).
Emellett persze nagyon jó kis rend volt, Morkóval és az ő dicsőségével, jó kis csapatdarabbal, kirándulásokkal (nem is tudom mióta nem voltam kirándulni táborban, hiányzott már).
Hogy a többi csapat hogy alakult, azt nem nagyon tudom, de úgy láttam, elég jól érezték magukat. És nagyon sajnálom, hogy a színészesek (vagy kik, őszintén szólva nem voltak annyira markáns klánjellegek a táncosokat és vadonjárókat kivéve (vagy én nem vettem észre)) nem tudták az erdőben megcsinálni az utolsó napi bemutatójukat, mindenki teljesen halálra rémült volna, és az jó.

Néhány szó még az előadásokról, aztán írok a program többi részéről is.
- Ha nem tudtok énekelni, ne énekeljetek. (hacsak nem veszitek poénra, mint a Vadonjárók a Morko dallal, habár azt csak feszültséglevezetésként írtam, nem gondoltam hogy valaki is el akarja énekelni)
- Ha valaki ír egy mesterdarabot az nem biztos, hogy a szerző által felolvasva a legjobb. (vagy egyáltalán felolvasva)
- Mjuzikellel vagy ahhoz hasonlóval engem a világból ki lehet kergetni

A program egyéb részeiből kiemelném a sok szabadidőt, ami jó, (kivéve ha a kiírt szabadidőben hirtelen össze kell gyűlni mert hűdefontos akármi van. ezeket általában szabotáltam is) a sportlehetőséget, (többek között azért is szeretem az emtétét, hogy nem röhögnek körbe amiért béna vagyok a mindenféle labdajátékokban) meg a születésnapos dolgot, most erősen elkezdtem sajnálni, hogy nem nyáron születtem. (pedig szeretek télen születni, a tél fiai kemények, a nyáréi meg kis puhány izék)
Egy kivétel van, a kirándulás nem tetszett. A feladatok el lettek bénázva, és nem volt mögöttük koncepció. (ezenkívül túl sokszor megálltunk szöszmötölni)

Logisztika:
Nagyon menő volt, a raktárpakolás meg minden, jó ötlet volt kedvezményért pakolókat szerződtetni, és nem a holtfáradt szervezőkkel pakoltatni. Ami viszont nem volt jó, az a nulladik nap hiánya. (a +1. nap gyakorlatilag semmire se jó, de a nulladik kell, hogy a szervezők elfoglalják a tábort ügyesen. (akkor is ha még mások ottvannak és csak néhány házba tudnak bejutni)
Alapvetően a szervezési háttérmunkából szinte semmi nem látszott, sőt a szervezői megbeszélések se voltak olyan rettentően hosszúak, mint amikre emlékszem.

A tábor díszítése
Nekem nagyon hiányzott a sok zászló, pajzs és egyéb izé. A Hosszúház jó lett, de a többi kimeríti a minimalista dizájn fogalmát, és az bizony negatívan hat a hangulatra. Nem elég középföldi. (amúgy pontosan ezért nem örültem, amiért Bari lett a dizájnfelelős. Természetesen messzemenően elismerem a „civil” munkásságát, de még egy táborban sem volt ez előtt és nem tudja, hogy az hogy néz ki. Illetve már de.)

A keretjáték
Nos, elérkeztünk ide is, nem véletlenül hagytam utoljára.
A táboroknak a keretjáték adja meg az ízét, az extra hangulatát, amitől az MTT tábor különbözik bármilyen más kézműves, kreatív, lovas, akármilyen tábortól. Ez az amit otthon, vagy akár rövidebb találkozón nem lehet felidézni (nekünk is kell némi idő amíg levetjük a mugli álcánkat), az ami valósággá teszi a könyvekben írtakat.
A keretjáték furcsa dolog, szerintem senki nem tudná megmondani, mi az ami biztos receptként feledhetetlenné teszi. A 2007-es és 2009-es „epic” keretjátékok és a 2010-es vásárfalvi kisközösségi „barátok közt” szinte semmiben nem hasonlít, mégis meghatározó tényezők lettek, (legalábbis a visszajelzések alapján), emlékezetes epizódokkal (Vérének tavában, Lachenn diktatúrája, Fák halála, Baldor halála és temetése), a tavalyi talán kevésbé, mert szerintem túlságosan a színpadi irányba tolódott, de ettől még hozta a táboros hangulatot, Faramir kimenekítése az egyik legjobb élményem az egész évből. (sőt hangulatilag ide sorolhatjuk a 2005ös tábor első estéjén a tündék keresését és megtalálását az erdőben, habár annak a keretjátéknak ez az egyetlen igazán szép epizódja).
A tábori keretjáték furcsa hibrid, félig élődíszlet/színház, félig live szerepjáték, mindig az adott közösség határozza meg, melyik mennyire. (ezért nincs kész recept, teljes bizonyossággal sosem lehet tudni mire hogyan reagálnak a táborozók).
És tavaly egyértelműen kiderült, hogy a keretjáték hangulatát egyáltalán nem csökkenti, ha bizonyos részei az egyszerű táborozókkal együtt készülnek el. (gondoljunk csak a tavalyi éjszakai őrségekre, ahol gyakorlatilag random lehettél őr vagy ork mégis mindenki élvezte). ez éppolyan érdekes élmény volt, mint 2007-ben a történelem újrajátszásának sikere. Ott kb. mindenki tudta, mi lesz a szilmarilokkal, Melkorral, a Fákkal, csak azt nem, hogy mikor és hogyan, mégis az egyik legerősebb jelent lett a Fák halála. (és ez jórészt nem az én érdemem)

Az idei keretjátékról:
Az idei keretjáték elénk rakott egy rakás nagyon ismerős szereplőt, akik erősen hasonlítottak Vásárfalva lakóira, (tulajdonképpen nem lenne hülyeség egy több éven át húzódó állandó szereplős dolgot kitalálni amúgy) és a Diablo II egyes mellékszereplőire. Sőt, azt hiszem ez utóbbira túlságosan is. (legalábbis egy csepp nehézséget sem okozott, amikor a Diablo II első fejezetéből a Száműzöttek Táborát a tábori nevekkel ismertettem.)
Mindezen szereplők olyan nevekkel amiket csak az nem költ át, aki nem akar. Ahma, drachma, asztma..
Ezen kívül adva volt egy közösség, akik ünnepelnek, (de az ünnep miatt egy pillanatra sem hagyják félbe a munkát, hajnalban fát vágnak, napközben megkettőzik a falu épületeit egyetlen hét alatt) és adva van még egy sárkány.

A sárkány miatt hatalmas le a kalappal ezúttal is, merész dolog volt bedobni, és még jól is elsülhetett volna.
Ezenkívül volt egy rúna, amit a varázslónő(?) a tekercsből felolvasott varázslattal (??) megerősített. Ha nem az az ember találta volna ezt ki, aki a korábbi táborokban szívesen vette szájára a „Hol volt Tolkien?!” kérdést és kedvenc hobbija a LORE-hoz való ragaszkodás, nos akkor ezt nem emelném ki. De mivel az az ember találta ki, nem hagyhatom szó nélkül.

Csak hogy mindenki előtt tiszta legyen, Tolkiennél nem lehet mágiát tanulni, sőt, felirattal rögzített mágiára sincs túl sok példa. Vannak feliratos varázstárgyak, de az egészen más. Minden mágia amit alkalmaznak, valójában – az adott népek szemével – a szakértelem egy magas foka és a fizikán túlmutató extrém tulajdonságok az adott faj sajátságából adódnak, egyfajta veleszületett képességből, illetve hatalomból (ami nem újratölthető). Az embereknek, egyes tisztavérű númenoriakat kivéve ilyen hatalma egyáltalán nincsen.
Nos, egy mondókával megerősített védőrúna mindezzel meglehetősen szembemegy.
Még ez is elfogadható, egy tábor mégsem tudományos szőrszálhasogató konferencia, ami jobban zavart, hogy a sztori elég lassan indult be, a szereplők láthatóan lógtak a levegőben, az egész falusi élet a poénkodás felé fordult, (ezen csak egy nagyon erős kontra tudott volna segíteni, majd mindjárt leírom, például miféle) és ezen a sárkány puszta jelenléte sem tudott segíteni.
Az ötlet nem volt rossz, de a megvalósítás annál inkább.

Először is, kellett volna egy megnyitó. Amolyan rendes, hangulatos, ütős, és lehetőleg olyan ahol a gonosz-t nem gonyosznak ejtik.
Aztán, a keretjáték ne csak este 8-tól 10-ig tartson, már lassan vártam a 2008-as rémes mondatot hogy „Gyertek, keretjáték”. Tudom, hogy voltak reggel is történések, az még rosszabb, reggel csak nagyon extrém esetben vannak a népek IN-es hangulatban.
A keretjáték legnagyobb barátja a sötétség. Eltakarja a hibákat, teret ad a fantáziának, nem véletlen, hogy a leghangulatosabb jelenetek mind este voltak, de legalábbis szürkületkor.
Ezenkívül felmerül két nagyon fontos, szinte logisztikai kérdés. A tábornak volt egy kapuja, ami szinte ordít a felhasználásért, ezenkívül tele volt tűzrakóhelyekkel (sőt, mobiltűzrakó is volt). Ehhez képest a kapu IN-ben nem is létezett, se zászló, se őrség, se semmi, és tűz mellett is jó ha kétszer ültem az egész tábor alatt, pedig a hőmérséklet bőven megengedte volna…
Sőt, a tábor egyéb tárgyai sem nagyon kerültek felhasználásra, azon kívül, hogy az egyik csúszdát átalakították Ahma kunyhójának.
Az este 8-10-ig tartó gyűlést is jobban ki lehetett volna használni.
Én elhiszem, hogy a kereskedős-építkezős játék fontos, de talán nem ennyire. A „jön egy sárkány, de most fontosabb, hogy három befőttet adtak az éléstárba X Y és Z” sem a komoly hangulatot erősíti.
Az NPC-k motivációja és egymáshoz való viszonya sem volt elég erős és nem volt jól kidolgozva. Egyiküket sem szerettük vagy utáltuk meg, nagyon nem is sirattuk volna. (mellékesen az állomásos vetélkedőnek 2010-11-ben pont ez volt a lényege) Amíg nem jön a külső veszedelem, a belső konfliktusoknak kell fenntartania az érdeklődést, nem csak Roderick és Siderick vicceinek.

A külső veszedelemről.
Ha kicsit több energia van belefektetve, sokkal nagyobbat üt. (nem egyeneses arányban hanem hatványozottan) A törp kereskedő meséje pont elég ahhoz, hogy fűszerezze a már kialakuló falusi konfliktusokat (ha lettek volna), beleértve ebbe Heva és a gorviki fejvadász küzdelmét is. (aminek sem motivációja sem értelme nem volt, és máig nem értem, hogy miért nem rohantuk le testületileg a fickót. A „mert ez van megírva” nem jó válasz. Ha a Ribiszke általi felbérlés (?? ami totál wtf, Ribiszke nem Szauron, hogy ilyet tegyen) helyett azzal jelenik meg, hogy „Hewa, jól elmenekültél a bátyám fiaival, de ím megtaláltalak, és őket magammal viszem, hogy méltó nevelést kapjanak új Uramnál” akkor oké, személyes, alap, hogy a becsületbeli ügyeket párbaj által oldják meg, különben Hewa sosem moshatná le magáról, hogy gyáván elbújt egy csomó falusi paraszt kapája/fejszéje mögé.
Aztán a sárkány. Ha ennyire nem indul be a játék, előbb fel kellett volna lépnie, megjelennie, és a miheztartás végett széttépnie kapásból vagy öt embert. Akkor, hiába néz ki úgy, mint egy pónikrokodil, lett volna riszpektje. Az, hogy bejön (láthatóan elpróbálás nélkül, a füstgépek rosszul voltak beállítva, a járása fura volt) és közli, hogy „oké, de holnap visszajövök” hát az elég béna volt. Ha másnapig véd a varázs mért jön be előző nap? Ha véd a varázs mért tud bejönni egyáltalán?

Ha az egész belépője nem a meditációval indul (ami 2005 óta a „mindjárt történni fog valami”-t jelenti) hanem furcsa zajokkal, rettegő NPC-kkel, esetleg Ahma horrormeséivel (azokból végre kiderült, hogy a Bakacsinerdő mért gonosz, kár, hogy csak az utolsó napra írták meg őket) és a kapuban ijedten riadózó őrséggel (akik nem mernek a sárkányra nézni és elfutnak) akkor kb úgy fogadtunk volna egy közepes varangyos békát is, mint egy T-Rexet.
De még ha simán bejön és kettőt mordul és Rodarth odasúgja, hogy „oké, első sor elájult” akkor bizony elájulunk és mindenki retteg.
Majdnem jól elő volt készítve, Sideric megváltozása, a törp kereskedő meséje jó kezdet volt, de kevés. A hangulatkeltés, a dráma nagyon fontos, különösen olyankor, ha nem tudunk igazi sárkányt előhúzni a kalapból.
Maga a sárkány bábu egészen jó lett volna, ha nem látszik hány színű anyagból van összevarrva. 
Az egész tábor alatt csak a keretjátékra hallottam belülről (tehát a szervezők felől) panaszt, méghozzá olyanokat, hogy a részvételük és kreativitásuk nélkül semmilyen keretjáték nem lett volna. Ezek a vélemények nyilván kissé túlzóak, de túl erősek és egybehangzóak, semhogy figyelmen kívül lehetne őket hagyni. Ilyen kritikát én is kaptam 2007-ben (nem is alaptalanul), és nagyon sokat tanultam belőle. Remélem idén sem lesz másként.

Ami a keretjáték javára írandó, hogy volt, és nem omlott össze (bár több forrás egybehangzóan állítja, hogy ez szinte kizárólag az NPC-k érdeme). Eddig csak 2005-ben omlott össze, örültem, hogy most elkerüljük a dolgot.

Lezárásként foglaljunk össze.
Alapvetően nem volt rossz tábor, az idő nagyobb részében jól éreztem magam, de nem éreztem magam MTT táborban, és ez az érzés bizony hiányzott.
Jövőre szeretnék szervezni, meglátjuk mi lesz belőle. 

Utólagos bejegyzés, avagy csak kihagytam valamit:
Az ébresztő zenék meglehetősen langyik voltak. Elhiszem, hogy Zsoltnak vannak kedvenc játékai, azt is, hogy ezeknek adott környezetben nagyon jó zenéjük van, de ettől még nem lesznek jó ébresztők...

9 megjegyzés:

  1. Szerintem ez is korrekt értékelő lett. :)

    VálaszTörlés
  2. Kérdezzed meg a barátnőd, ottan van a környéken. Látványosok voltunk (bár ez nem volt egyértelmű, hogy látványszínház, látványteremtő, díszlettervező, akármi... Füst és Fény) amúgy. :)
    A mese, és Ahma belekombinálása pedig szükségmegoldás: az erdőben ijesztgettünk volna bátorságpróba-szerűen, de elmosta az eső. Így viszont sikerült beleszőni a keretjátékba kicsit, és talán még ijesztőnek is ijesztő volt. :) De ez kb. egy óra brainstormingja a sátorban, miközben zuhog az eső.
    A pajzsokról épp tegnap beszélgettünk amúgy. :)

    VálaszTörlés
  3. Üdv!

    Valóban nagyon korrekt értékelés, köszönet érte (sokkalta korrektebb és objektívebb, amire előzetesen számítottam, amiért külön riszpekt).

    A dolognak inkább a keretjátékos oldalához szólnék hozzá, lévén az volt az én asztalom.

    Előrebocsátom: igen, elbasztam, valóban. Ezt sosem próbáltam meg titkolni. Az eredetileg háromfős keretjáték-team április-májusban ilyen-olyan okokból villámgyorsan egyfősre zsugorodott, és a maradék egy személy (én) sem tudtam teljes erőmmel erre koncentrálni. Itt követtem el a fő hibát, hogy nem sikítottam elég hangosan, hogy segítséget kérek, mert egyedül nem bírom. A felmerülő problémák kb 90%-a innen eredeztethető. A keretjáték a táborba érkezéskor összességében egy csontváz volt, erre kellett kvázi rohammunkával felpakolni az izmot és a bőrt, és ez nyilvánvalóan meglátszott rajta...

    Ugyanakkor azt is látni kell (c)(R)(TM), hogy a tábor egyéb aspektusaihoz hasonlóan a keretjáték is kísérleti jellegű volt. Az eredeti terv az volt, hogy a szokottnál szándékosan némileg gyengébb keretjáték és az eddigi (nagyrészt koloncként magunkkal cipelt) kereskedős játékot felváltó társasjáték _együtt_ fogja adni a tábor IN-es hangulatát. Ez a kísérlet, noha az irány szerintem bíztató, összességében nem volt sikeres, ebből természetesen érdemes levonni a konzekvenciákat.

    Az, hogy a keretjáték meglehetősen ad hoc jellegű volt, alapvetően nem bug, hanem feature volt, az eredeti terv szerint a táborozók és az NPC-k interakciói jelentős mértékben befolyásolhatták (volna) a történet alakulását – mint ahogy kis mértékben befolyásolták is, bár lehet, hogy ez nem jött le egyértelműen a végeredményből. Pl volt forgatókönyv arra az esetre is, ha a nép netán menekülni akar, de arra is, ha a sárkány győzött volna a hadijátékban ;)

    Az, hogy a nép nem igazán akart és tudott interakciózni az NPC-kkel (egyszerűen nem mentek oda hozzájuk beszélgetni), egy minimum kétforrású probléma, egyrészt nem volt rá kellő lehetőség, másrészt valószínűleg nem voltak elég érdekesek/interaktívak, ez legalábbis részben szintén az én hibám, amit majd később ki kell elemezni, ugyanis a kiindulópont éppenséggel az igen sikeres 2011-es tábori keretjáték volt (nem epikus, megközelíthető karakterek, egymással többszintű viszonyrendszerben.) Mint azt te is írtad, nincs biztos recept, meg kell vizsgálni, hogy ez most ebben a keretben miért nem működött.

    Többen a szememre vetették már a táborban is (némi joggal), hogy miért nem volt nagy és hatásos nyitány, erre a válasz egészen egyszerűen az, hogy ez nagyjából-egészéből szándékos volt. A terv az volt, hogy egy nyomi kis provinciális faluból indulunk, ami szépen lassan forrja ki magát a fenyegetések hatására egy potens közösséggé. Ezt – azt hiszem – elég jól sikerült elérni. A magam részéről mindenképpen el akartam kerülni azt, amibe eddig sok tábor belefutott, hogy egy-két jól összerakott keretjátékos esemény után 2-3 nap üresjárat következett. Ezt, úgy érzem, sikerült is elérni, a keretjáték minden szempontból határozottan felfelé ívelt a negyedik-ötödik naptól, az más kérdés, hogy milyen volt előtte...

    VálaszTörlés
  4. Az új rendszerből egyébként sok előre nem annyira látható következmény is kibukott, ami összességében megint csak tanulság a jövőre nézve (pl hogy az SMT-NPC egy meglehetősen nem kívánatos párosítás, különösen, ha kulcs NPC-kről van szó).

    Ami meg a rúnás részt illeti, sajnos azt kell mondjam, hogy teljes tévedésben vagy. Senki soha nem állította, hogy a rúnát ember állította volna, sem pedig azt, hogy Ahma és elődei „varázsszertartása” egy jottányit is adott volna az erejéhez. Ez – egészen egyszerűen – egy hagyomány volt, ami már évszázadok óta öröklődött mesterről-tanítványra, és ők (mármint a javasasszonyok és a falu) azt _hiszik_, hogy ez szükséges a védelem fenntartásához. Valójában persze nem, de ezt ők nem tudják... Nem véletlenül volt ott Radagast az összes rúnás jelenetnél, sőt, mint arra a sárkány rámutatott, Ahma az SOS-varázslatot is tőle kapta, és láthatóan nem is esett jól neki, hogy használta. Szóval hidd el nekem, hogy „beleillik a tolkieni mitológiába”, ha nem is 100, de 90%-ig biztosan ;)

    Summa summarum annyit tudok mondani, hogy a keretjáték összességében rendben végigment (90%-ban az eredeti forgatókönyv szerint), az összeomlástól aránylag messze állt, és hála a szervezők rugalmasságának, valamint gillz, Ratz és Dani segítségének, egy tisztességes keretjátékot sikerült prezentálni a táborozóknak, ami ha nem is volt a létező legfelejthetetlenebb, de összességében abszolút hozta az eddigi táborok átlagát, néhány kiemelkedő jelenettel. Nyilván egy hozzád hasonló vén róka kiszúrja a hibákat, de összességében szerintem nem kell szégyenkeznünk a produktumért.
    (A megfelelő tanulságokat természetesen le kell és le is fogom vonni.




    Nem, nem követek el rituális öngyilkosságot...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "valamint gillz, Ratz és Dani segítségének" _HÁLA_

      Törlés
  5. A dolog margójára: Szerintem újra-és újra elkövetjük azt a hibát, hogy azt hisszük, a táborozók interaktív, "lájv" rpg jellegű keretjátékot akarnak. Nézzük meg, hogy az eddigi lájvos eseményeknél kik vitték a prímet? A szervezők, vagy akik legközelebb szervezők lettek.

    Az emberek inkább vevők a pozőr, magamutogató, de mégis színház jellegű eseményekre, ahol csak dedikált időkben- és minimális (vagy tervezett/irányított) beleszólásuk van az "események" menetében.

    Az én elfuserált táborom elfuserált keretjátékának tanulságait hallhattuk, hipp-hipp hurrá! :D

    VálaszTörlés
  6. Dreamer:
    Ha lettél volna táborban 2010-ben meg tavaly, nem ezt mondanád. 2007-ben még igaz volt, 2009-ben is még majdnem (bár a diktatúrát teljesen önmaguktól döntötték meg a táborozók)de már ropogtak az eresztékek. 2010-ben meglepően aktívak voltak.
    Az emberek változnak. A táborozók is.

    Esgal: Átváltom szürkére a betűket vagy valami. (nekem mondjuk sose volt bajom a fekete alapon fehér betűkkel, de első az olvasó :) )

    VálaszTörlés
  7. Dreamer:
    Ha lettél volna táborban 2010-ben meg tavaly, nem ezt mondanád. 2007-ben még igaz volt, 2009-ben is még majdnem (bár a diktatúrát teljesen önmaguktól döntötték meg a táborozók)de már ropogtak az eresztékek. 2010-ben meglepően aktívak voltak.
    Az emberek változnak. A táborozók is.

    Esgal: Átváltom szürkére a betűket vagy valami. (nekem mondjuk sose volt bajom a fekete alapon fehér betűkkel, de első az olvasó :) )

    VálaszTörlés
  8. Dreamer: Én inkább a félig rpg félig színház kategóriára szavaznék. Szanticska1-en is az jött be, hogy bár sokszor volt színház, de volt beleszólásunk a történésekbe, ha kevés is, illetve az npck egy részénél nem tudtad, hogy ő most azért áll ki a gonosz ellen, mert ez a dolga, teljesen úgy tűnt, hogy egy smt áll ki a többiekért.
    Szanticska2-n is volt színház, és sok sok rpg is, de ott érdekes volt rpgzni.
    Tavaly pedig már sok volt a színház, túl sok, én még szervezőként sem mertem odaállni a gonosz elé, hogy ENGEMVIGYÉÉL EENGEEEEEM, mert nem tudtam, hogy hogyan hatna ez a továbbiakra.

    Szóval szerintem legyen benne ez is, az is. De a szervezők legyenek rá felkészülve mi van akkor ha sokan akarnak lájvozni vagy ha a nép inkább színházat akar.

    VálaszTörlés