Kaptam levelet a jútúbtól, hogy kereshetek pénzt a videóimmal, ha mindenről igazolni tudom, hogy az enyém, vagy írásos engedélyem van a használatához. Hát aha. Nem.
Pedig az egyik Tűz és Jég dalás videómat már jó sokan megnézték, (és már annyiszor kommentelték alá, hogy "szar a zene", hogy kezdik felülmúlni Alew 2009es "szar a keretjáték" szövegét) és biztos lehetnék énis jútúb milliomos. Vagy nem.
Tegnap megnéztem a Prometheust, ami ugya a "Nem az Alien (ungárusul: Nyilcadik utas: a halál) előzményfilmje, csak ugyanott játszódik kicsit korábban" film. Rendezője Ridley Scott, akit ugye sokan jól ismerünk, mert olyan apróságokat rendezett a fent említetteken kívül, mint a Gladiátor, a Mennyei Királyság, vagy a Szárnyas Fejvadász (na azt már mióta meg akarom nézni rendesen, mert eddig csak egyszer láttam, egy kis feketefehér videoton tévén, jó régen).
Alapvetően nincs bajom Scott-al, mert jók az ötletei, szépek a képei, bár kicsit mindig is idegennek éreztem magam a filmjeit nézve (egy Spielbergbe például bevonódik az ember. Egy Scottba - még a nyálasság határait feszegető Gladiátort is beleértve - nem) és rettentően idegesített a harcoknál alkalmazott szaggatott fényképezési technikája.
Namost, mindezzel együtt úgy tűnik, hogy kicsit kezdi elveszteni az erejét. A Mennyei Királyság sem volt az az átütő film (bár a témaválasztás nagyon jó, és a rendezői változat nagyon sokat hozzáad) a Prometheus meg hát...
Nagyon erős volt a marketingje, csöpögtek az infók, egy-egy kép jelent meg, semmi nem derült ki az előzetesből (azon kívül persze, hogy nagy robbanás, meg űrhajók meg sikoltozva menekülés, de ez egy Alien filmnél azért előforul) és emellé jöttek az infók, hogy "nem Alien film lesz, hanem elgondolkodtatós scifi". Namost én féligmeddig Asimovon és főleg Lemen nőttem fel (Lem-et jobban szeretem, ő ugyanis nem akarta végül az összes kitalált ötletét belepasszírozni egyetlen univerzumába, és sosem szánt olyan béna véget az emberiségnek, mint Asimov az Alapítvány Peremén-ben) meg nagyon sok Galaktikán, úgyhogy az elgondolkodtatós scifivel (meg amúgy egyáltalán a scifivel is) engem meg lehet venni kilóra.
De egy gondolkodós scifitől elvárom, hogy a szereplők legalább minimális intelligenciával rendelkezzenek, és lehetőleg ne hemzsegjen belső ellentmondásoktól.
Adva van egy kutatóhajó, ami elmegy, hogy felkutassa az emberiség Teremtőit, amik a várakozás szerint földönkívüliek.
El is jutnak egy közelebbről nem tisztázott bolygóra, ahol találnak egy idegen űrhajót. Eddig minden jó, a terv bejött, meg minden. De.
Nézzük meg, kikből is áll az expedíció.
Adva van két régész (ők találták meg a "hova kell menni" koordinátákat), egy biológus, egy geológus, egy diktátornő (állítólag az expedíció vezetője, de úgy viselkedik mint egy túl nagy jogkörrel felruházott ruhatáros), a hajó legénysége (a régészeken kívül kb nekik vannak emberi vonásaik) meg egyéb, nem tisztázott funkciójú emberek, akik épp az imént tették le az "azért kerültem a filmbe, hogy legyen kinek meghalni" táblát a nyakukból.
Én például erősen hiányoltam egy rakat mérnököt meg programozót meg akármit, ami fel tudja mérni az idegen civilizációt meg technológiát, ami már az ember ébredése előtt fejlettebb volt, mint a film jelenében az emberé.
Nameg az android, aki szokás szerint egy szemét dög, naná. (viszont egyet kell értenem azokkal a kritikákkal, amik az androidot játszó Michael Fassbendert messze fölé helyezik a komplett stábnak. Az a fickó a filmben tényleg nem ember. Félelmetes)
A hajó leszáll egy ismeretlen földönkívüli épület előtt, itt a lehetőség, hogy végre megtudjuk, hogy nem vagyunk egyedül ebben a nyoffadt univerzumban, kik voltak a teremtőink és miért, és egyáltalán kik ezek, na.
Hogy reagál a hajó legénységének 90%-a?
Halál izgatott, hogy basszus, az emberiség egyik legfontosabb eseményének a részese lehet? Életében ekkora dologra lehetőség soha többé, meg minden?
Fenét. A két régészen kívül mintha foghúzásra mennének. Amikor behatolnak az épületbe, és szembesülnek a lények maradványaival, a geológus közli, hogy ő a köveket szereti és hazamegy. WTF???
És innen kezdődik a "már megint olyan emberek akik egy horrort se láttak és elvesztették a józan eszüket is" rész, például:
-ahogy közlik, hogy az idegen hajóban/épületben jó a levegő és minden csöpög a nedvességtől, mindenki leveszi a sisakját (mert fertőzésről sose hallottak még...),
- az összes dolgot kézzel tapizzák össze (néhány világító feltérképező szondán kívül _semmilyen_ műszer nincs náluk. Milyen tudósok ezek, meg egyáltalán...)
- amikor sikeresen életre keltik a földönkívüli proto-alien izéket, a biológus (!!!) első ötlete, hogy megsimogassa az amúgy meglehetősen visszataszító kígyólényt.
Persze innentől kiszámítható a sztori, a proto-nyolcadik utasok teszik a dolgukat, meglehetősen undorítóak, gyilkolják a legénységet, amelyik továbbra sem hajlandó logikusan gondolkodni, az android megtalálja az irányítóközpontot és egy hibernációs kamrát amiben kétezer év után is él az egyik Tervező, és odaviszi az egész expedíciót pénzelő ősöreg Weylandet, aki annak ellenére, hogy eddigre kiderül, az egész kóceráj egy a katonai labor volt, ahol biológiai fegyvert fejlesztettek a Föld ellen, de eltolták és mind meghaltak, szóval mindennek ellenére a halál ellenszerét akarja kiszedni a kétezer éve hibárnált egyetlen túlélőből.
A végére az andorid fején és az egyik régészen kívül mind meghalnak, ők ketten meg a félig összetört földönkívüli hajóval elindulnak, hogy megkeressék a Tervezőket (esetleg egy "vissza a feladónak" címkével odategyék eléjük az egész proto-alien masszát). Nem mellesleg megszületik az első - már majdnem a régi filmből ismertre hajazó - Alien.
Namost a film tényleg nagyon látványos. De ha nyolcvan év múlva tényleg ez lesz az emberekből (értsd, annyire totál hülyék lesznek), akkor talán jobban jártunk volna, ha nem fuccsol be a kísérlet és kétezer évvel ezelőtt megérkezik a rakomány űrkukac.
Szia!
VálaszTörlésSpilberg és Ridley Scott párhuzamot nem értem, de nem baj. Én pl.: kifejezetten utálom Spilberg amcsi nyál stílusát, és rendezéseit. Azért Ridley Scott SZERINTEM nagyobb fazon. Pár filmje, amit nem említettél:
Legenda
1492 - A Paradicsom meghódítása
Thelma és Louis
Hannibál
A Sólyom végveszélyben
Hazugságok Hálója
És igen, a Blade Runner egy filozófikus, elgondolkodtató sci-fi, csodálatos zenével. MOST nézd meg a rendezői, final cut verziót.
A kritika további részével mélységesen egyetértek, a Prometheus egy zseniálisan menedzselt film, csodálatos marketingkampánnyal, de voltaképp nem több, mint egy átlagos üldözős látványfilm. Oltári blődségekkel, amiket nagyon jól kiemeltél. Emlékszel az Alien-re? Ott Ripley nem akarta a kintieket beengedni az űrhajóba, a karantén miatt, és az áldoki/android önhatalmúlag nyit nekik ajtót. Ó, várj csak, ezt is Ridley Scott rendezte :D
Prometheus: Arrol nem beszélve hogy a felnyirt haju fazon aki "kieresztette a kutyuskáit" és vonyitott nekik, tehát láthatoan gyakran használja ezt a technologiát, még az is lehet ö fejlesztette ki, amikor menekülnek kifele ELTÉVED ?! a hajoval folyamatos AV kapcsolat volt, nem kédezte volna meg hogy merre kell menni ? vagy nem tünt fel a hajorol valakinek h eltévedtek ? vagy NEKIK ? és miért is nincs a mukinál egy GPS ami a kis "kutyuskái" felméréseit megtudja nézni ?
VálaszTörlésamugyis, mi az elsö dolog amit egy akár állitolagosan lakatlan bolygora viszel ? FEGYVERT !!! ezeknél volt 2 pisztoly 2 lángszoro meg az öreg (hát azonis kivoltam) testörénél egy puska ...
azse semmi hogy amikor bementek a nagy terembe elemlámpával villognakkörbe, az én kis ceruzaelemes lámpámmal többet láttak volna, mert biztos nehéz lenne egy lebegö gömböt gyártani ami mondjuk nem scanner nyalábokat bocsájt ki hanem mondjuk fényt, ördögi technologia az már ...
látom a sisak neked is tetszett, különösen érdekes pontja a filmnek, mivel amikor a nö bekerül a hurrikánba ami valami fémes homokot fujt az arcukba és vagy 15x hozzávágta a hajohoz semmi baja, viszont amikor a halott muki felkel és jön trick or treat-eset játszani a hajohoz, attol betörik hogy a pasi hasraesik ...
az öreg meg ... "jaj ha ezt nézitek már halott vagyok de ti menjetek hoditsátok meg a galaxist", ezekután amikor a csaj bebotorkál a szobába meglátja a mukit, mondom lelövik, bezárják egy szobába most hogy igy látta vagy valami hasonlo, nem ... "hé nem jösz velünk megnézni az utolso ufot ami miatt kinyirattuk az egész kutatocsoportod ?" "o de szivesen" ... mi ez az ál twist a storiban, minek ? :/
ami meg azt illeti hogy a csaj 3-4 stimpack után felvágott izommal továbbvándorol ... fenomenális kitartás :)
és azt is elhiszem hogy a kraken mostanába elég felkapott filmes szörnyike lett, de nem egy alien filmbe valo ...
de ja, ezen kivül látványos volt :F
na most akkor én ezek után megnézzem? :)
VálaszTörlésDreamer: Ismerem Scott filmográfiáját, szeretem a filmjeit, annak ellenére, hogy a rendezői stílusát (mondjuk a karakterábrázolását? Nem tudom, ehhez ismerni kéne a pontos szakkifejezéseket) nem.
VálaszTörlésA Nyolcadik utast láttam egy párszor (olvastam is), abban nem éreztem ilyen hibákat.
Amúgy a kedvencemet kihagytam, adva van a titkos földönkívüli nép amelyik a DNSét adja, hogy létrejöjjön az ember, és ezért az ember kifejlődése után hirtelen minden nép ismeri ezt a sztorit? Vagy eljöttek később, hogy "csá, mi vagyunk a gazdik" csak ezt kivágták a filmből?
Arról nem beszélve, hogy a bolygókon az evolúciós folyamat beindításához miért az kell, hogy egy Tervező igyon a fekete szmötyiből és essen bele egy vízbe, miközben a Prometheus legénysége néhány óra leforgása alatt (!) egy csomó új fajt "teremt" a szmötyivel?
VálaszTörlésErről a filmről ez a kritika tetszett legjobban, szerepjátékos múlttal (jelennel) abszolút érdemes elolvasni ;)
VálaszTörléshttp://lfg.hu/50318/hirek/a-prometheus-mint-szerepjatek-alternativ-filmkritika/
Találó, kár, hogy nem írták végig. (és számomra új infóval is bírt, lehet h legközelebb nem kéne filmnézés közben főznöm is)
VálaszTörlés